Zespół Szkół Zakonu Pijarów w Katowicach

Jaworzynka na sportowo

Dla niektórych w piątkowe popołudnie 8 kwietnia 2016 r., ostatni szkolny dzwonek przed weekendem zadzwonił jakby wcześniej. O godz. 13:30, czterdziestu pięciu uczniów klas 3-6 SP wraz z opiekunami (o. Markiem, p. Olgą, p. Dorotą, p. Szymonem oraz Michałem i Piotrem - naszymi gimnazjalistami) wyruszyło na wycieczkę do Jaworzynki. Po podróży pociągiem dotarliśmy do ośrodka Jaworzynka położonego na granicy trzech państw - Polski, Czech i Słowacji. Przy odrobinie szczęścia i zachmurzonym niebie, z okien naszych pokoi mogliśmy podziwiać malownicze widoki Beskidu Śląskiego. Po kolacji uczniowie zostali podzieleni na grupy. Podczas gdy jedni uczestniczyli w zajęciach na basenie - prowadzonych przez p. Szymona, drudzy na sali sportowej poznawali techniki samoobrony.

Zmęczeni ale zadowoleni, zakończyliśmy dzień wspólną modlitwą, po czym udaliśmy się na spoczynek. W niektórych pokojach dało słyszeć się jeszcze rozmowy aż do północy… Zajęcia z samoobrony prowadzili instruktorzy Arma Dei z Krakowa: Antek Paprotny i Michał Rogalski.

Sobotni poranek rozpoczęliśmy od gimnastyki, modlitwy i śniadania. Ze względu na deszczową pogodę, postanowiliśmy zrezygnować z górskiej wyprawy. Po szybkiej modyfikacji planów, dzieciaki zostały podzielone na trzy grupy. Pierwszą grupę objął warsztat zajęć żeglarskich i wspinaczkowych: ćwiczenia z linami, wiązanie węzłów. Drugi warsztat też był związany z wodą :) więc odbywał się na basenie. Trzecia grupa doskonaliła i poznawała nowe elementy samoobrony. Nie zrażając się nienajlepszą aurą, po obiedzie wyruszyliśmy na spacer po okolicy. Lotną premią okazał się napotkany po drodze sklepik. Po południu, podzieleni na pięć zespołów wzięliśmy udział w podchodach. Towarzyszyło nam przy tym wiele emocji i śmiechu. Trzeba było wykazać się sprytem, inteligencją oraz umiejętnością pracy w zespole. To były wyczerpujące podchody… W końcu wieczorem – czekało na nas ognisko z pieczonymi kiełbaskami i ziemniakami. Ojciec Marek rozpalił drwa jedną zapałką. Po chwili buchnęły jasne płomienie, a w powietrzu zaczął unosić się zapach pieczonego chleba. Komu było mało, podjadał jeszcze drożdżówki. Później dzieci z niewyczerpaną energią przystąpiły do wieczornego turnieju piłki nożnej. W składach drużyn pojawiły się również dziewczyny. Mecze dostarczyły nam mnóstwa emocji i mocnych wrażeń. Turniej piłkarski zakończył sobotnie zajęcia i zmagania. Po rozejściu się do pokoi niektórzy zasnęli prawie natychmiast, inni jeszcze cicho prowadzili rozmowy…

Ostatni dzień naszej wyprawy rozpoczęliśmy Mszą św. w pobliskim kościele. Potem nie przepuściliśmy okazji by jeszcze popływać na basenie i wziąć udział w zajęciach sportowych na hali. Po obiedzie odważni ochotnicy zaprezentowali swoje zdolności w konkursie Mam Talent. Podsumowaniem wyjazdu było przyznanie nagród w kategorii: najczystsze pokoje, najlepsza drużyna w podchodach oraz największy talent. W doskonałych humorach, bogaci w nowe umiejętności oraz wspaniałe wspomnienia wróciliśmy do stęsknionych rodziców.

Dziękujemy o. Markowi za zorganizowanie wyjazdu, niekończące się pokłady energii i cierpliwość. Dziękujemy Panu Bernardowi Szwedzie za przewóz bagaży, a Państwu Kurzyca za słodkie przekąski. Dziękujemy również tym, którzy ofiarowali „więcej” na wyjazd. Dziękujemy gimnazjalistom, Piotrowi i Michałowi za pomoc w animowaniu gier i zabaw.

Nad. Dorota Bieniek i Olga Chełstowska

Jeszcze kilka słów od Antka, trenera z Arma Dei.
Na naszych zajęciach dzieci dowiedziały się, że najważniejszą rzeczą kiedy musisz już walczyć, jest nie tyle zwycięstwo, co przetrwanie – życie – zdrowie. Nieraz najlepszym wyjściem, jest po prostu ucieczka. Uczyliśmy ich jak radzić sobie ze znacznie silniejszym przeciwnikiem, na co zwracać uwagę by być bezpiecznym i do czego dążyć w walce aby wyjść cało z opresji. Dzieci poznały sposoby intuicyjnego wyrywania się z uścisku napastnika oraz tego, jak omijać jego ataki. Treningi, które w dużej mierze były zabawą - były tak naprawdę nauką odpowiedzialności za siebie i bliskich. Arma Dei jest inicjatywą, która uczy wartości życia, poprzez naukę bezpośredniej jego obrony.